WZA

Wouter ‘WZA’ Souvereyns blijft zijn broodjes bakken 

Het was al meteen prijs toen voormalig gitaarstudent Wouter Souvereyns (27) op PXL Music begon. “Ik denk dat ik er twee maanden les aan het volgen was toen we met Polaroid Fiction Limbomania wonnen.” Nu doet de oud-student mee aan Vuurdoop met WZA.  

WZA was destijds niet zijn afstudeerproject aan PXL Music. Maar je kan ergens wel stellen dat het eruit voortgevloeid is. “Vice Club was mijn eindwerk”, vertelt hij. “Als ik snaren op mijn gitaar speelde, hoorde je geen gitaargeluid, maar dat van een synthesizer. Drie synthesizers tegelijkertijd eigenlijk. Beetje foute 80’ies muziek was dat.” Synthesizergeluiden sijpelden zo binnen bij Polaroid Fiction. “Toen het muzikale resultaat zoveel begon af te wijken van Polaroid, heb ik een andere naam gekozen. Dat is WZA geworden.” 

“Elke song die je schrijft is een stapje vooruit in het groeiproces” 

Nieuw geluid 

Maar ook die knipoog naar Wu Tang was onderhevig aan de muzikale grillen van het baasje. “Ondertussen is die dikke laag synthesizers verdwenen en heeft WZA weer meer een bandgeluid. Ik raak de dingen nogal snel beu. Met WZA heb ik drie EP’S uitgebracht, maar telkens als ik eentje afgewerkt had, zat ik al aan de volgende te denken en aan een nieuw geluid.” 

Hij ziet het als een logische zaak. “Het hoort bij het groeiproces. Elk nummer dat je schrijft, is telkens een stapje verder zetten. Het probleem is dat in de muziekindustrie het makkelijk een jaar kan duren voordat iets wat je hebt gemaakt, ook effectief uitkomt. Ik heb nu een full album klaar. Ik zou het liefst hebben dat de plaat meteen uitkomt natuurlijk. Maar met corona… Als we moeten wachten tot corona voorbij is, ben ik de muziek van de plaat waarschijnlijk alweer beu.” 

Demo 

Toch: zijn aanpak is anders nu. “Terwijl ik de nummers van de EP’s nog in de studio had bijgeschaafd, kan je nu stellen dat mijn demoversies rechtstreeks op de plaat zijn terechtgekomen. Dat idee zat al langer in mijn hoofd. Door er aan te schaven, miste ik soms een randje dat ik wel nog in de eerste opnames hoorde.” 

In het begin van de pandemie – toen die in België losbarstte – haalde Wouter nog de media tijdens de lockdown. Elke dag verzorgde hij een livestream en leverde hij een nummer af. Iedereen kon dat volgen. “De lockdown zou drie weken duren. Ik heb het tien dagen volgehouden. Het interesseerde me zelf nauwelijks nog en ik besefte: wie gaat dit blijven volgen? Dus voor wie ben ik bezig? Maar in het begin… Ik kreeg toen wél onmiddellijk respons. Een nummer dat pas af was, geraakte al op de radio. Dat vond ik wel fijn en spannend.” 

Mich Walschaerts 

Naast zijn eigen album, focust Wouter nu veelal op muziek van anderen. “Ik heb veel kunnen doen in de lockdown, er was veel meer tijd. Maar nu focus ik meer op projecten van anderen. Ik ben nu als gitarist betrokken bij Jaguar Jaguar, ik doe mee aan Sundqvist, een instrumentaal neojazzproject à la BadBadNotGood. En samen met de Genkse pianist Alano Gruarin en Mich Walschaerts van Kommil Foo ben ik begonnen aan een funkproject dat naar de naam Dansky luistert. En dan maak ik af en toe nog wat beats voor rappers. Ik geef ook nog altijd les.” 

Oven 

Een hele boterham dus. Blijkt dat ie daar ook nog mee bezig is. “Ik maak zuurdesembrood. Ik kook graag en heb op een tweedehandsveiling een grote oven kunnen kopen. Ik ben aan de slag gegaan om voor mezelf, familie en vrienden zuurdesembrood te maken. Waarom dat precies? Ik weet het niet. Zuurdesem heeft iets… subliems of zo.  Het brood vereist een heel andere vorm van kneden, veel zachter. Soms had ik zoveel brood beloofd aan anderen, dat ik al mijn baksels zag verdwijnen en ik ’s avonds naar de winkel kon lopen om zelf nog een brood voor mezelf te kopen.” 

WZA Instagram
WZA Facebook
WARHOLA FACEBOOK