Wannes Cuypers – Muziekmanagement

De verschrikkelijk saaie zomer van 2020 inspireerde Wannes Cuypers contact op te nemen met Ziggy Devriendt, oprichter van het Belgische label STROOM. Nieuwsgierig als hij is, vroeg Wannes hem of hij hem ergens mee kon helpen. Zijn mail kwam op het juiste moment! Ziggy was net in aanraking gekomen met publishing maar wist niet goed hoe dat aan te pakken en vroeg Wannes zich hierin te verdiepen. Ondertussen vormen ze samen een sterk team: Ziggy heeft een creatieve visie, Wannes vult deze aan met zijn kennis over het reilen en zeilen in de muziekindustrie. 

Nadat STROOM in de lente van 2020 met het merk Burberry samenwerkte voor een sync (het koppelen van muziek aan bewegende beelden), bleek er een markt te zitten in dit soort deals. Grote creatieve bedrijven zijn op zoek naar originele muziek om aan hun merk te koppelen en zijn bereid daar ook een budget voor vrij te houden. Na heel wat research bleek het interessant voor het STROOM team om zelf een publishingbedrijf op te richten. Vanaf de eerste fase was er een heel duidelijke feedbackloop met de artiesten van STROOM. Het was altijd de bedoeling een win-win voor alle partijen te creëren en niet om artiesten te dwingen ook hun publishingrechten weg te tekenen als ze bij hen releasen, vertelt Wannes. Het project werd steeds groter en zo ook werd de richting die ze wilden inslaan alsmaar duidelijker. Het resultaat is STROOM Publishing: 

“We willen een publisher zijn die de underground ondersteunt, vertegenwoordigt en verenigt. We werken samen met kleine auteurs en labels en breiden zo langzaam maar zeker onze catalogus uit om uiteindelijk de beste leverancier voor originele underground muziek te worden bij syncs.” 

De bachelorproef van Wannes draait volledig rond het opzetten van STROOM Publishing.