Tom Van Heule – Muzikant

in-progress_orig

Al sinds hij zich kan herinneren, heeft Tom een énorme passie voor muziek. Ondertussen, anno 2021 heeft hij bijna zijn bachelor gitaar achter de rug en maakt hij deel uit van de Gentse progrock band ‘Makimura’, de poprock bands ‘By Far’ en ‘Noiia Luna’ en de Nederlandse metalband ‘Caerus’.  

 Naast zijn passie voor gitaar, is Tom ook gepassioneerd door lesgeven en werkt hij nu al enkele jaren als gitaarleerkracht in een muziekschool als ook privé. Momenteel schrijft hij een gitaarcursus voor kinderen waarin hij die ervaring wil delen in een boek. Het boek probeert kinderen op een creatievere manier om te laten gaan met het leren van gitaar.   

Zijn schrijfproces 
De eerste fase van zijn schrijfproces ging voornamelijk over inlezen en onderzoeken. Hij startte zijn onderzoeksfase met het lezen van het boek ‘Hoe je als muzikant een bloeiende lespraktijk opbouwt’. Er werd bovendien wekelijks een diepteinterview gedaan met leerkrachten uit het DKO waarbij hij opzoek ging naar antwoorden op verschillende vragen rond de verschillende manieren van lesgeven en de verschillende methodes.  

Na een interview met docente en gitariste Petra Vermote en het lezen van haar boek, kwamen creatievere manieren van leren zoals het gebruik van muzikale spelletjes aan bod. De artistieke competenties ‘vakman, kunstenaar, onderzoeker & samenspeler’ werden ook een belangrijk onderdeel bij het schrijven van het boek. Tom heeft ook verschillende gitaarcursussen in detail bekeken en gezocht naar de positieve en negatieve eigenschappen van elk boek.  

In de tweede fase begon Tom aan het schrijf- en illustratieproces. Het boek zou bestaan uit vier hoofdstukken, namelijk notenspel, akkoordenspel, samenspel en gitaar riffs. Het was essentieel dat het boek speels, creatief, leerrijk en natuurlijk leuk zou worden. Tom maakt gebruik van verschillende muzikale spelletjes, creatieve opdrachten zoals kleine compositieopdrachten en tot slot luisteropdrachten. De opnames die bij het boek horen moeten ook makkelijk terug te vinden zijn, door middel van QR-codes en een website.  PXL-Mad studenten Louise Goffin, Luca Tsoulousis en Liesje Van Eyck hielpen Tom met zijn queeste naar passende illustraties en gaven zo zijn boek visueel vorm. Naast het maken van verschillende tekeningen, werd er ook samen nagedacht over het design van het boek.

Vanaf dat het schrijfproces volledig klaar was, begon Tom met het opnemen van de nummers in het boek. Na het mixen, werden deze audio opnames omgezet in leuke videos die de lezers via het scannen van QR-codes en een link naar de website in het boek makkelijk kunnen terugvinden. Verschillende zaken uit het boek werden ook uitgetest. Zo werden de spelletjes en liedjes getest door verschillende gitaarleerlingen en werd het boek doorgestuurd naar meerdere gitaarleerkrachten  die heel wat waardevolle feedback aanleverden. Eén van hen is Jeroen De Vos, leerkracht elektrische gitaar bij CreaMuse: 

“Het spelletje gitaar verstoppertje vonden mijn leerlingen zeer fijn om te doen! Zeker als je het, zoals in het boek, linkt aan een bepaalde context.
Zo kan je het relatieve gehoor goed ‘trainen’ op een zeer leuke manier. De oefening ‘pentatonic rock’ is ook een zeer fijne oefening om de noten van de pentatonische toonladder voor het eerst in een context te plaatsen. De rusten geven de leerling iets meer tijd om na te denken over de volgende stap.”

Een blik in het creatieproces van de illustraties door Luca Tsoulousis:

Demo van audio-opnames: