Stef Castro – Muzikant

in-progress_orig

Vidaviv is vertrokken vanuit het simpele idee dat muziek terug een centrale plaats in de samenleving moet innemen, letterlijk en figuurlijk.Met de komst van opnametechnieken werd muziek losgekoppelde van de sociale gebeurtenis. Zeker nu afspeelapparatuur zo ver staat dat je, waar je ook bent, jezelf kan afsluiten en een uiterst persoonlijke ervaring kan hebben met vrijwel alle (opgenomen) muziek die er is.

Voor velen begint muziek waar de muziekindustrie begint. Niemand kan nu nog navertellen hoe die connectie ervoor was, maar we kunnen wel stilstaan bij de belangrijke rol die muziek had doorheen evolutie. Vanaf de rauwe klanken die langs de ene kant een duidelijke spreektaal werden, en langs de andere kant een meer gevoelsmatige vorm van communicatie. Die centrale plaats moet er ook letterlijk zijn; in het midden van de stad, op straat, in het openbaar! Niet verstopt in zalen, cafés en culturele centra waar het volk specifiek naar toe moet komen. Groeiende gentrificatie en de bijkomende restricties ervan zorgen ervoor dat zulke spontane sociale gebeurtenissen zeldzamer worden voor de willekeurige voorbijganger en artiesten gelimiteerd worden in hun acts.

Stef is op onderzoek gegaan naar hoe muziek vroeger fungeerde, welke handelingen en acties erbij hoorden en waar het mee gepaard ging om een sterk samenhorigheidsgevoel te creëren en cultuur over te dragen binnen een samenleving. Op basis daarvan is Stef een interactief muzikaal spel beginnen bedenken en heeft hij die verwerkt in een theatrale show om de gemeenschappelijke hartslag terug te vinden en de oorzaken van deze vervaagde connectie aan te kaarten op een speelse manier. Hij wou een alternatief bieden, want alles wat hij ziet is een technologieverslaafde wereldbevolking dat weinig of geen connectie meer heeft met de aarde.

Toen kwam corona, restricties liepen ineens de spuigaten uit, we werden bij ons nekvel genomen en met onze neus nog dieper in de technologische afgrond geduwd. Vrijwel elk probleem dat hij wilde aankaarten omdat we er niet genoeg bij stilstaan werd verplicht, zonder ruimte om het alternatief te bieden… Met veel frustratie, is hij beginnen zoeken naar manieren om het toch te kunnen brengen. De muziek hangt af van de acties van het publiek/voorbijgangers, dat betekent ook dat elke voorstelling een experiment is dat alle kanten kan uitgaan en er veel behoefte is aan try-out’s. Stef heeft veel te lang de veiligheidsraad achterna gehuppeld, het interactieve spel volledig moeten omgooien om rekening te kunnen houden met social distancing en het zittend publiek, wat er dan ook voor zorgde dat de compositietechniek moest veranderen, wat er dan weer voor zorgde dat dit nieuwe spel in het verhaal moest passen… Kortom: altijd een kettingreactie aan problemen en aanpassingen. Met zo een onstabiele maatregelen voelde het onmogelijk om daar snel genoeg op in te spelen en besefte Stef na een tijd dat dit geen nut had.

Maar Vidaviv staat klaar!
Word meegesleept in het muzikale verhaal van Moeder Aarde, Varg en Aru. Help hun door het bouwen van de juiste klankencombinaties en laat deze tot je komen in een dansbare ceremonie die wel eens heel explosief kan uitdraaien.