plitt t

plitt t tries to balance things out – living and working in Brussels, he is driven by the constantly mutating shapes and beauty can adopt and the contrasts it entails. 

plitt t vloeit voort uit het onderzoek dat Cis De Gendt heeft gevoerd naar de grens tussen noise en muziek. De nadruk ligt op de invulling die het begrip noise kan krijgen, met een voorliefde voor avant– elektroakoestische muziek en noise, als club- en internetcultuur. Om zijn project voor te stellen, heeft plitt t er bewust voor gekozen om geen livestream te houden. Volgens hem zou het effect van de beleving, intensiteit en de eartonesdan verloren gaan. Eartones is een elektroakoestisch fenomeen waar plitt t gebruik van maakt. plitt t speelde dan ook een live concert voor een klein publiek. Wij verzamelden enkele reacties van de toeschouwers. 

Eerste reacties na de set. 
Persoonlijk, en toch afstandelijk. Herkenbaar, en toch bevreemdendToegankelijk, en toch niet toegankelijk. De eerste reacties na de set waren heel uiteenlopend. Maar één ding is zeker: de ervaring voor het publiek van de set van plitt t is heel persoonsgebonden. Na de set moesten heel wat mensen ook even bekomen van wat ze net hadden ervaren. Een groot deel van de toeschouwers vond dat het een verrijkende belevenis was. De dynamische set zorgde voor een reis door verschillende tijdsdimensies, waarbij de toeschouwer rondzwerft tussen verleden, heden en toekomst. Daarnaast was het voor velen uit het publiek een speciale gewaarwording. Velen realiseerden zich dat ze tijdens de set geen oordoppen meer standaard bij de hand hadden, terwijl dit voor de coronacrisis vanzelfsprekend was. 

Volgens Micha Volders is het niet gemakkelijk om zoiets te doen en het bovendien interessant genoeg te houden. Alle delen van de set hingen geweldig goed samen en niets klonk random. De texturen werden bij elkaar gehouden, het was heel de tijd eenzelfde  soort DNA, een echte 40 minuten durende compositie dus. Hij had er heel hard aan gewerkt en dat hoorde je meteen. Het was heel goed doordacht, heel digitaal en microscopisch ook; gewoonweg chique  

“Zelden zulke chique noise gehoord”

Hoe voelde je je tijdens de set? 
Velen konden niet veel kwijt over wat ze voelden tijdens de set. Het is een ervaring die zo persoonlijk s dat je er weinig op te zeggen hebt wanneer het afgelopen is. Sommigen werden er heel rustig en emotioneel van, anderen waren overweldigd en kregen heel wat veel prikkels binnen. Een aantal mensen uit het publiek voelden zich uit balans en erg op hun ongemak, bang zelfs. Zoals Alessio Di Turi, die voelde zich na de set all over the place, maar volgens hem in de positieve zin. Hij haalde 3 emoties aan: bang, blij en verdrietig. 

Met welke woorden zou je plitt t’s wereld samenvatten? 
Het publiek vond het moeilijk om de set van plitt t te beschrijven in woorden. Velen waren ook erg geëmotioneerd na het optreden. Hier zijn een aantal reacties:  

“Onvoorspelbaar, krachtig en on the edge” 

“Emotioneel, claustrofobisch en beklemmend”  

“Dat is moeilijk”  

“mechanisch”  

 

Benieuwd hoe het klonk? Hier zijn kleine fragmenten van de set:

Cis De Gendt – Student Muzikant – Drum