Harm Peters – Muziektechniek

in-progress_orig

Onderzoek 
Een drumstel is een van de moeilijkste instrumenten om op te nemen. Het is een groot instrument, wat ervoor zorgt dat het veel plaats in beslag neemt. Het is ook een instrument dat haast het hele frequentie spectrum vult. Bovendien zorgt de manier waarop wij drums opnemen, met verschillende microfoons, voor allerlei problemen binnen dit frequentie spectrum. Je moet je dus goed bewust zijn van de impact van de beslissingen die je neemt. Harm wou niet zomaar het fenomeen ‘drum opnamen’ onderzoeken. Ondanks dat het een ontzettend technische puzzel is, is het ook een kunst. Muziek is kunst en we zouden geen muziek maken als we enkel met het technische bezig zouden zijn. Daarom wou Harm peters de verschillende visies van verschillende toonaangevende engineers onderzoeken en hoe zij dit ingewikkelde instrument behandelen binnen een productie. Om daarna alles nog een stapje verder te nemen, heeft hij besloten een EP te schrijven, waarbij hij de opgedane kennis verwerkt in 4 verschillende songs.  

Resultaat tot nu toe 
Harm Peters heeft voor dit project onderzoek gedaan naar 4 verschillende producers/engineers: Tchad Blake, Riccardo Damian, Darrell Thorp en Nick DiDia. Hij wou een drum opname benaderen zoals de engineer in kwestie dit doet, om daarna zo dicht mogelijk bij een song te komen die zij hebben opgenomen. Zijn doel is om hun sound zo goed mogelijk te benaderen. Daarvoor moet je natuurlijk te weten komen wat de visie is van de betreffende engineer en hoe zij tot hun sound komen 

Harm heeft van elke engineer zeer gerichte informatie gekregen en met een enkeling heeft hij zelfs een videocall mogen doen.  

Riccardo Damian was zo vrij om Harm wegwijs te maken in de opnamen van Uptown Special van Mark Ronson, en Harry McCarthy, drum tech van o.a. Max Weinberg, Steve Gadd en Jeff Porcaro. Hij heeft hem uitgelegd wat ze zoal gebruikt hadden tijdens de opnamen van The Rising van Bruce Springsteen. Van de overige 3 engineers heeft hij schriftelijk antwoord gekregen op zijn vragen, waarna hij aan de slag kon met het opnemen van de betreffende klanken. Momenteel is hij nog bezig met het opnemen van de EP en het mixen van de verschillende drum sounds, maar het is alvast een ontzettend leerrijk proces geweest. Elke engineer heeft zijn eigen werkwijze en visie, welke allemaal ontzettend interessant zijn en ontzettend fijn waren om uit te zoeken.