Hanne Verbiest

Hanne Verbiest schuwt geen theater in haar muziek

De 22-jarige Hanne Verbiest uit Wakkerzeel (Milowtown!) heeft niet alleen iets met muziek, maar ook met theater. Niet verwonderlijk dus dat die interesses overlappen in haar bachelor. Op Vuurdoop had ze normaal gezien met borden zitten smijten en had ze een stevig potje gejankt. 

Als je de stem van Hanne hoort, weet je het wel: die doet Zang/Songwriting aan PXL-Music. Ze deelt haar passie voor muziek met eentje voor acteren. “Van mijn 14de tot aan mijn 18de ben ik actief geweest in een amateurtheatergezelschap,” zegt ze. “Maar muziek heeft altijd mijn voorkeur gehad. Toen ik klein was, liep ik constant rond met een boekje van Eurosong For Kids om alles mee te kunnen zingen. Vanaf mijn 16de ben ik zelf liedjes beginnen schrijven.” 

Ze heeft ook een boontje voor aparte geluiden. “Billie Eilish verwerkt allerlei ‘abnormale’ geluiden in haar nummers. Een tandartsboor, gebroken glas, het geluid van voetgangersverkeerslichten in Australië… Heel apart.”

Hanne wilde zelf ook iets met ‘andere’ geluiden gaan doen, en via haar liefde voor het theater kwam ze bij Compagnie Cecilia terecht. Dat theatergezelschap – zie ook The Broken Circle Breakdown – heeft sowieso een sterke link met muziek. Hanne kon de repetities van het stuk Locke gaan volgen. Ze plugde een lijntje in de PA en keerde naar huis met geluiden van de stemmen van de acteurs, de muziek die bij de voorstelling aan bod kwam en andere geluiden van de theatervoorstelling.

Tom Hardy 

“Terug thuis begon ik die opnames te ontleden en ging ik op zoek naar hoe die geluiden me kon inspireren om zelf songs te schrijven. Die liedjes gaan allemaal over de personages die in het stuk van Locke aan bod komen.” 

Het verhaal: een man – Locke – zit de hele tijd in een zijn auto en voert gesprekken via zijn telefoon met verschillende mensen. Zo is er ook een gesprek met zijn twee kinderen, die hopen dat hun papa thuiskomt om samen naar een footballmatch te kijken, want dat had hij beloofd. Ze zijn teleurgesteld als hij zegt het niet te gaan halen. Van het stuk werd eerder een film gemaakt met in de hoofdrol de geweldige Tom Hardy. 

“In één geval, het nummer Roel, heb ik grotendeels de lijnen gevolgd die de muzikanten van Compagnie Cecilia al hadden uitgezet, met de rest van de songs – allemaal vernoemd naar en gaand over de personages – ben ik vrij aan de slag gegaan. Ik probeerde vooral hun gevoelens te vatten in de teksten en de muziek.”

https://soundcloud.com/user-930928941/roel-hanne-verbiest/s-56cEUkEQtgb

“Tijgerbalsem onder je ogen smeren: daar ga je gegarandeerd van wenen”

https://soundcloud.com/user-930928941/gerty-hanne-verbiest/s-fMwOGK4cy9n

Rare visual 

Omdat de liveversie van Vuurdoop niet kan doorgaan, moest ze een andere manier zoeken om haar performance te brengen. Want Hanne wilde niet alleen maar zingen. “Ikzelf zou half achter een scherm staan waar beelden op worden geprojecteerd, ook live beelden van ik die zing, wat tot een heel rare visual zou hebben geleid. Naargelang het personage, zou ik ook dingen gaan doen. Zo zou ik in het  nummer Katrien met borden gaan smijten en bij het nummer Gerty zou ik tijgerbalsem onder mijn ogen smeren. Daar ga je gegarandeerd van huilen. Gerty is nu eenmaal een personage dat heel erg  vaak moet wenen. Ondertussen paste ze haar plannen aan en maakte ze vier videoclips rond evenveel personages. 

Und jezt? “Ik hoop in Amsterdam nog een jaar aan het Abbey Road Institute een opleiding product-engineering te volgen. Niet alleen voor mezelf, maar ook om anderen te helpen met productie om zo hun visie op iets te helpen uitwerken en versterken.”