Frederik De Clercq

Frederik De Clercq tovert met alledaagse geluiden 

Stel: of je moet je voortaan verder blind door het leven gaan, of doof. Wat kies je? Frederik De Clercq heeft geen seconde bedenktijd nodig.  Hij gebruikt geluid uit het dagelijkse leven om zowel aan zijn eigen als aan andermans geluidslandschappen te werken. 

Voordat Frederik (29, Turnhout) naar PXL Music kwam om daar een opleiding singer-songwriter te volgen, had hij al een studie achter de kiezen. Radio aan het Ritz in Brussel. “Mijn plan was om muzikant te worden. Audio heeft me altijd enorm aangesproken en ik wilde mijn horizon op dat vlak verbreden. Dat is exact wat die opleiding radio heeft gedaan aan het Ritz, en het heeft me de nodige maturiteit gegeven om daarna aan PXL Music met pop aan de slag te gaan.” 

Eergisteren klaar 

Vanaf zijn 15de is Frederick gebeten door de combi muziek en tekst. Momenteel heeft hij als singer-songwriter twee eigen muzikale projecten: I Am Hert en Be Irving. Daarnaast heeft hij een eigen bedrijf met StudioRee waarin hij soundtracks voor anderen maakt. Dat kan heel divers gaan: van reclame, tot podcasts en theater of nog meer. 

“Met podcasts ben ik misschien het meeste bezig. Muzikale ideeën maken voor reclame is dan weer erg hectisch. Ze willen altijd drie originele ideeën en hebben, en die moesten eergisteren al klaar zijn. Met het geld dat reclame opbrengt kan ik wel mijn eigen ding doen. Al heeft ook de reclamesector het dit jaar, net zoals het creatieve werkveld, het moeilijk gehad.” 

Ibiza in het vluchtelingenkamp 

Tussen de vele en diverse realisaties van StudioRee – zoals ook een sprookje voor het Geluidshuis – staat een theaterstuk voor Het nieuwstedelijk: Esperanto. “Wat eigenlijk echt een audioverhaal is, maar gemaakt om op een podium te staan.” 

Esperanto gaat over vluchtelingenkampen. Co-auteur Lucas Derycke bezocht zo’n kamp en  keerde terug met field recordings. Maar Frederik maakte ook zelf muziek. “Het rare aan zo’n vluchtelingenkamp is dat je om je heen ellende ziet als je er doorheen loopt, maar dat de soundtrack die je hoort Ibiza-achtige househits zijn. Uit al die radio’s in zo’n kamp, hoor je die muziek. Dus heb ik voor het stuk ook zulke nummers gemaakt.” 

Mixer 

Zijn specialiteit is om met geluiden van alledaagse dingen aan de slag te gaan. Zowel in de nummers voor zijn bands, als in het werk voor anderen. “Ik kan lyrisch worden van het geluid van een carwash,” zegt hij. “Een echte 360°-surround ervaring. Ik heb mappen vol met zelfgemaakte digitale instrumenten die ik gebruik om muziek te maken.” Voorbeeldje: voor een podcast over een ex-para die huisvader is geworden, combineerde hij “oorlogsgeluiden met sounds uit het huishouden. Ik probeer dan een brug te bouwen tussen die twee werelden. Het geluid van een helikopter, maak ik met een keukenmixer. Geluiden uit het leven om je heen, hebben een soort karakter. Ze zijn tastbaar, organisch. In een jeugdhuis raakte ik in de ban van het geluid van een toilet dat doorgespoeld werd, omdat het eindigde in een hoge fluittoon. Daar wil ik dan meteen mee aan de slag gaan.” Hij was in het jeugdhuis verzeild geraakt omdat hij zijn passie voor audio wil doorgeven. “Ik geef regelmatig workshop aan jongeren en kinderen waarin we bewust samen gaan luisteren. Dat merk je dat er voor hen een wereld van verschil opengaat.” 

Be Irving Facebook
BE IRVING BANDCAMP
STUDIO REE