Daan Van Luijk – Muzikant

in-progress_orig

Een videogamesoundtrack maken, hoe doe je dat?
Daar houdt
Daan Van Luijk zich al een jaar lang mee bezig.  
De eerste stap is op zoek gaan naar een spelontwikkelaar. Die vond Daan in oktober vorig jaar, namelijk Ewout De Vos die volop bezig was met zijn eindwerk. In de game die Ewout maakt word je geplaatst in het perspectief van een egel die het vertrouwde, veilige bos moet verlaten met haar kinderen om meer eten te kunnen vinden. Tijdens het oversteken van de straat jaagt een auto de jongen de stuipen op het lijf. Niet alleen bevind je je nu in een vreemde omgeving, maar moet je je kinderen terug zien te vinden.  
Het spel is op dit moment nog in de prototypefase, dat wil zeggen dat het uiterlijk niet representatief is voor het uiteindelijk eindproduct. 

Geluidseffecten
Organisch is de boodschap” volgens Daan. Hij heeft veel aan “field recording gedaanmet andere woorden is hij het bos ingegaan met een microfoon hopende dat er geen motor voorbij zou rijden. Niet zo evident in Vlaanderen volgens hem. De atmosferische geluiden, zoals het achtergrondgeluid van een bos, zijn opgenomen door bepaalde omgevingen op te nemen. De geluiden die door de speler worden geactiveerd zijn meestal iets ingewikkelder. 
Zo zijn er een heleboel egelgeluiden die nagemaakt moeten worden op een andere manier. Egels zijn namelijk niet zo coöperatief wanneer er een microfoon in hun gezicht wordt geduwd. De eetgeluiden van de egel zijn bijvoorbeeld gemaakt door een van Daans katten op te nemen en dat te combineren met zijn eigen gesmak. Voor de voetstapgeluiden heeft hij eerst talloze documentaires bekeken en ondervonden dat egels hun buik zodanig laag bij de grond hangen dat het voornaamste geluid het schuren over de grond is, dus de gras voetstapgeluiden zijn opgenomen door met een vod over het gras te slepen. 

Muziek
Daan h
oudt persoonlijk enorm van alle soorten folkmuziek en nadat Ewout al snel aangaf dat hij geïnteresseerd is in Gaelische/Keltische/Bretoense muziek, heeft hij besloten om die invloeden in de muziek te steken. Ook omdat de folk-invloeden heel mooi aansluiten bij het organisch en natuurlijk gevoel van het spel. De folk-stijl en de “echte instrumenten” staan symbool voor de natuur en het vertrouwde in tegenstelling tot het gebruik van synthesizers om de mensen en het onvertrouwde voor te stellen. 
Hij probeert ook een heleboel generatieve technieken te handhaven. Generatief betekent dat bepaalde elementen van de muziek worden bepaald door het spel zelf. In het begin van het spel lopen de jongen voorop en beginnen te roepen als de moeder (de speler) te ver weg is. Wanneer de jongen beginnen te roepen begint er ook een hogere fluit op de lage fluit te antwoorden. De lage fluit staat zo symbool voor de moederegel en de hogere fluit staat symbool voor de kinderen. 
Daan beseft ook wel dat de grote meerderheid van de spelers dat misschien niet zal doorhebben, maar hij hoop ze op die manier de wereld toch onderbewust meer organisch te doen voelen. 

Benieuwd naar hoe het spel er zal uitzien? Hieronder kan je al eens een demo bekijken met de muziek van Daan!